Provbakningsdag!

dag ska jag göra flowerpaste! Med flowerpasten ska vi sedan göra snöflingor om vi ska dekorera våra cupcakes med. Hoppas att det går bra, jag har aldrig gjort något liknande. Jag ska ge mig på detta recept:

5 tsk kallt vatten
2 tsk gelantinpulver
500 g siktat florsocker
3 tsk gum tragacanth/cmc
2 tsk vit sirap
3 tsk olja
1 äggvita

1. Blanda gelantin och vatten och låt stå i 30 minuter.
2. Sikta och blanda ihop florsocker och cmc i köksmaskinbunke.
3. Smält gelantinet och blanda i olja och sirap.
4. Häll ner blandningen och äggvitan i bunken och kör en stund tills massan är vit och "stringy".
5. Massan är vid det här laget ganska smulig och man får knåda en stund på bordet för att få ihop den till en sammanhängande klump.
6. Dela upp i mindre bitar och packa in den riktigt ordentligt.
7. Låt vila över natten innan du använder den.


Vi ska även provgöra chokladmoussen som vi ska till dessert. Den har tre ingredienser. Mörk choklad, vanlijsocker och vispgrädde. Hoppas det blir så perfekt bara som vi vill ha den.

Wish me luck!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0