Tull och skatt när man handlar från USA och Kina

Jag har ju shoppat en del på ebay och har hittils sluppit betala skatter och tull eftersom jag handlat för så små summor menag har läst om dem som åkt på att betala och då har det blivit lite dyrt eftersom slutpriset nästan blir det dubbla. Jag håller tummarna för att slippa betala för min pälsjacka.

Från tullverket.se:
En försändelse som skickas direkt från ett land utanför EU till en mottagare inom EU och som innehåller varor med ett sammanlagt värde av högst 150 euro (för närvarande motsvarar det 1 400 kronor) är befriad från tull.

Befrielsen gäller inte för:

  • alkoholhaltiga drycker
  • tobak eller tobaksvaror
  • parfymer och luktvatten.

När det gäller skattefrihet är beloppsgränsen 22 euro (för närvarande motsvarar det 300 kronor). Om det yrkas tullfrihet för lågvärdeförsändelser som innehåller gåva från ett land utanför EU är beloppsgränsen för skattefrihet 45 euro (för närvarande motsvarar det 500 kronor). Vad som gäller vid skattefrihet för gåva behandlas på sidan Gåva från utlandet.

Observera att du inte kan få skattefrihet för en postorderförsändelse, såvida inte försändelsen består av utländska periodiska publikationer. Beloppsgränsen för skattefrihet är då 22 euro.

Tyvärr vet jag inte riktigt vad "utländska periodiska publikationer" betyder så jag är optimistisk och tolkar det som att det jag har beställt ska klara sig!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0